Amalienborg

Ny lyd til gamle seværdigheder

Foto: Martin Heiberg

Startup-virksomheden AWE gør sig i lyd, 3D-lydoplevelser, der skal give lokale og turister en bedre oplevelse, når de besøger seværdigheder i København og resten af Danmark.

På en eller anden måde har han altid interesseret sig for lyd.

”Jeg begyndte at spille keyboard i en ret tidlig alder sammen med mine søskende. Jeg blev god til det, fordi jeg øvede mig mest – her var der et område, hvor jeg som midterbarn kunne excellere og få noget opmærksomhed. Men det åbnede op for en kreativitet og interesse for, hvad lyd kan,” siger Per Beck Hansen, co-stifter og CEO i AWE.

I 2016 førte interessen for lyd til, at han sammen med tre partnere stiftede virksomheden AWE, der producerer 3D-lydoplevelser, som skal være med til at gøre seværdighederne i Danmark mere attraktive. De guidede lydture skal kunne tilgås af alle, blot man har en smartphone og et par hovedtelefoner.

”Mennesker husker oplevelser bedre, når der er lyd på. , Og når man rent faktisk har stået på stedet, får man en større tilknytning til historien.”

Opstartsfasen har været et hårdt slid for de fire partnere i AWE, men det har ikke været forgæves. I øjeblikket er firmaet ved at indgå flere samarbejdsaftaler om at levere skræddersyede lydoplevelser til aktører i turismebranchen.

En stor del af succesen tilskriver Per Beck Hansen TourismX, som de tilfældigt blev en del af:

”Vi havde ansat en praktikant til at undersøge, hvad der var af muligheder forretningsmæssigt for vores produkt. Han faldt ved et tilfælde over TourismX. Da jeg ringede til Wonderful Copenhagen, blev de meget overrasket over, at der så hurtigt var nogen, der var stødt på projektet, for hjemmesiden var dårligt nok gået i luften. Vi var meget tidligt ude,” griner Per Beck Hansen og tilføjer:

”Vi har været rigtigt glade for det netværk, og den rådgivning fra forskere og konsulenter, der har været i TourismX. Det har gjort, at vi har taget tingene i de rigtige etaper, og det har hjulpet en del,” fastslår Per Beck Hansen.

Han peger på, at den helt store udfordring som iværksætter er uforudsigeligheden.

”Jeg er blevet overrasket over, hvor lang tid det tager at starte noget op, og hvor meget tid, der skal bruges på at bygge tillid og etablere partnerskaber. Det arbejde vi lagde i firmaet for tre år siden, høster vi først frugterne af nu."

Per Beck Hansen tilføjer, at selvom det har været svært til tider, så har det været det hele værd.

”Det kan være svært at holde motivationen, men hvis man ikke har motivationen og passionen som iværksætter, så er der mange andre gode ting man kan beskæftige sig med.”

Per Beck Hansens fem gode råd:

  1. Vær ikke bange for at teste dit produkt tidligt – få feedback fra brugere, så I ikke bevæger jer i en forkert retning baseret på mavefornemmelser.
  2. Vigtigt at have et stærkt team omkring sig.
  3. Forventningsafstemning – sørg for at have hyppige møder med dine partnere for at holde fokus.
  4. Være ambitiøs, men realistisk. Det er ikke altid den mest tekniske løsning, der skaber mest værdi for brugeren.
  5. Vær tålmodig – der er mange ups & downs som i starten som iværksætter.
Ny lyd til seværdigheder - AWE

Lyt til podcast

Foto: Wonderful Copenhagen

Tilbage til Toolbox