MOSAIK - small header logo
Mosaik

Tips til arbejdet med udenlandske medier

22.11.2022

Det er potentielt et stort og tidskrævende arbejde at arbejde med udenlandske medier, journalister og influenter. Her får I nogle tips til, hvordan I kan gøre det lettere at opnå international omtale af jeres attraktion, oplevelse eller festival.

Kommunikation til internationale turister er ofte ganske anderledes end til danske målgrupper. Når I kommunikerer til internationale besøgende, er det nødvendigt, at I tager højde for deres begrænsede forhåndsviden om attraktionen, geografisk placering såvel som relationen til andre oplevelser i nærheden. Ofte har den internationale besøgende behov for mere information af lavpraktisk karakter end den danske.

I forhold til kerneoplevelsen prioriterer mange internationale turister gerne de permanente samlinger og faste udstillinger, da de gerne vil opleve noget ”lokalt” og ”nordisk”. Det kan derfor være en fordel af tale ind i eksisterende fortællinger om Danmark eller destinationen i jeres kommunikation.

 

Internationalt pressearbejde

 

Det er et stort og tidskrævende arbejde at arbejde direkte med udenlandske medier, journalister og influenter. Derfor kan det som kulturinstitution være en stor fordele at samarbejde med det lokale destinationsselskab (DMO) om netop international omtale og presse.

Både Wonderful Copenhagen, VisitAarhus, Destination Nord og Destination Fyn har dedikerede kommunikationsmedarbejdere, som er løbende i kontakt med internationale medier og journalister, og som også er eksperter i at planlægge presseture til deres destinationer.

 

Hold dit lokale destinationsselskab opdateret

 

Når destinationsselskaberne er opdateret på kultur- og oplevelsesaktørernes aktiviteter som f.eks. nye værditilbud eller udstillinger, kan de bedre indtænke aktiviteterne i deres presse- og kommunikationsarbejde. Både i forhold til kommunikation på deres egne kanaler, men også i forhold til de mange presseture rundt i destinationen, som de planlægger.

 

Tips til at opdatere destinationsselskaberne:

  • Kontakt dem i god tid: Planlægning af presseture starter gerne 4-5 måneder i forvejen, og særlige kampagner kræver også flere måneders planlægning. Tag kontakt til dit lokale destinationsselskab i god tid og øg dine chancer for at få en historie med.
  • Overvej jeres formål: Hvad håber du med din henvendelse? Er I f.eks. klar til at være en del af en pressetur eller vil I have jeres aktiviteter omtalt gennem destinationsselskabets kanaler?
  • Overvej gerne aktualiteten i jeres aktivitet/nyhed: Hvilken aktuel krog kunne journalister være interesseret i? Hvilke større fortællinger eller tendenser, taler jeres nyhed ind i?
  • Ræk ud: Har du spørgsmål eller brug for vejledning, kan du række ud til destinationsselskaberne. Så undersøger de om og hvordan, de kan hjælpe.

 

 

Find flere værktøjer og råd til kommunikation og presse i Applaus' værktøjskasse her.

Læs også

MOSAIK - content header 01
Turistens digitale rejse
Mosaik
Strategisk tilgang til SoMe