
Organisationen
Organisationen er de rammer og mennesker, som udgør virksomheden. Den historie de repræsenterer, kulture og strukturen
Organisationen er virksomhedens ansatte, værdier, kultur, historie og faciliteter. Særligt de ansatte er vigtige, da det er gennem dem, at virksomhedens værdier og kultur udtrykkes.
Et regenerativt landbrug fokuserer på at skabe frugtbar jord. Den er essentiel for planter, dyr og insekters trivsel. Medarbejderne er for erhvervs- og mødeturismen, hvad jorden er for et landbrug. Velfungerende ansatte beriger både erhvervsgæsten, hinanden og økosystemet omkring selve organisationen. Gennem ansattes værdier og repræsentantskab for det lokale økosystem er de bro mellem økosystemets kerne og gæsternes oplevelse.
Når medarbejdere er værdsat og får lov til at bidrage har de masser af gode idéer og løsninger på problemer, der hjælper virksomhedens vækst og udvikling. I det regenerative paradigme er mangfoldighed også afgørende – medarbejdere med forskellige baggrunde og arbejde på løsninger på tværs af organisationens forskellige fagligheder.
I det regenerative paradigme er det i mindre grad virksomheden, der definerer og styrer medarbejderens bidrag. Medarbejderen inviteres til at søge at optimere organisations potentiale gennem sit unikke bidrag. Se også Baggrundsrapportens afsnit om regenerativ ledelse og forandring, s. 29.
Se case med Hotel Nyborg Strand, hvis du vil se et eksempel på, hvordan man kan arbejde regenerativt med sin egen organisation.

Foto:Kim Wyon
Tips til små virksomheder
1-25 ansatte
● Giv ansatte mulighed for at bidrage til sociale formål som en del af deres arbejdstid, f.eks. gennem samarbejder med lokalforeninger og lignende.
● Arbejd med medarbejderinvolvering, f.eks. i form af idébidrag fra alle ansatte.
Tips til store virksomheder
50+ ansatte
● Giv ansatte mulighed for at bidrage til sociale formål som en del af deres arbejdstid, f.eks. gennem sociale indsatser eller ved at lægge lokaler til særlige events.
● Arbejd med medarbejderinvolvering, f.eks. i form af idébidrag fra alle ansatte.
Tips til organizers
Uden eget venue
● Skab sociale eller andre indsatser, der bygger bro mellem jeres kompetencer og de netværk og organisationer, I laver events for
● Arbejd med medarbejderinvolvering, f.eks. i form af idébidrag fra alle ansatte.
Hent baggrundsrapporten

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse