MeetDenmark logo
MeetDenmark

Økosystemet

Foto: MeetDenmark

Økosystemet er stedet, hvori virksomheden indgår. Det dækker både leverandører og partnere samt andre interessenter, som er afhængige af stedets trivsel.

Regenerativ erhvervs- og mødeturisme handler om det lokale økosystem. Den regenerative erhvervs- og mødevirksomhed er forankret i et unikt sted: et lokalsamfund, et naturområde eller et område, som er rigt på historie og kultur.

For Karpenhøj Naturcenter er ’stedet’ det Nationalpark Mols Bjerge og omkringliggende områder, for Eyde Hotel er det Herning og omegn, mens Bella Centerets udgangspunkt er Ørestaden og Storkøbenhavn.

En regenerativ mødevirksomhed drives af ønske om at nære det unikke potentiale ved lokalområdet sammen med dem, som også lever dér – leverandører, lokalsamfund og erhvervsgæster. Virksomheden søger at skabe trivsel for lokalområdet. Det gør det også mere attraktivt at drive virksomhed: hvis Nationalpark Mols Bjerge er attraktiv, kommer der flere gæster til Karpenhøj Naturcenter; hvis Herning by er attraktiv for messer og konferencer, er der flere overnattende på Hotel Eyde; og hvis København er kendt som en tryg, levende by, kan Bella Centeret nemmere tiltrække internationale konferencer. Se også Baggrundsrapportens indsigt om skiftet til cirkulære processer, s. 27.

Venues som f.eks. Bella Centeret, konferenceorganisatorer som CAP Partner eller de regionale destinationer, skaber store begivenheder med tusindvis af deltagere. Deres ’lokale’ økosystem er ikke fysisk afgrænset, men i stedet en række geografisk spredte aktører. Derfor handler regenerativ virksomhed her ikke om ture i lokal natur, men at sammenkoble det lokale erhvervs- og kulturlivs interesser med internationale begivenheder og de mange besøgende.

En tæt kobling kan f.eks. bidrage til tværnationalt samarbejde, vidensudveksling, profilering af lokale løsninger mv. Det gør Messe C f.eks. i Fredericia for at tiltrække internationale messer og udvikle egne messer med relevans for deres økosystem. Hos Messe C i Fredericia kan man komme på ’Energy-Crawl’ sammen med Experience Fredericia – en rundtur til lokale producenter af vedvarende energi. Messe- og kongrescentre kan skabe en autentisk fortælling om det lokalsamfund og de fællesskaber de søger at tjene, og inddrage disses stemmer i dialog om, hvordan de som mødested kan fremme deres behov og interesser.

Tips til små virksomheder

1-25 ansatte

● Invitér lokalbefolkning, erhverv, kultur- og foreningsliv mv. ind til dialog om deres interesser og behov, samt hvordan I kan være med til at bidrage til dem.

● Skab en stærk kernefortælling om jeres rolle i det økosystem, I er en del af.

Tips til store virksomheder

50+ ansatte

● Invitér lokalbefolkning, erhverv, kultur- og foreningsliv mv. ind til dialog om deres interesser og behov, samt hvordan I kan være med til at bidrage til dem.

● Skab en stærk kernefortælling om jeres rolle i det økosystem, I er en del af.

Tips til organizers

Uden eget venue

● Indgå i dialog med jeres erhvervskunder (f.eks. faglige foreninger) om hvordan deres events kan skabe impact for andre aktører i jeres økosystem – f.eks. erhvervslivet eller lokalbefolkningen.

● Skab en stærk kernefortælling om jeres rolle i det økosystem, I er en del af. 

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse