Wonderful Copenhagen strategi 2024

Ny strategi i hovedstaden: Turismen skal være en positiv kraft til at skabe en bedre verden

27.9.2024
Foto: Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen vil med sin nye strategi inkludere alle effekter af turismen. Alle plusser og alle minusser.

Turismen spiller en vigtig rolle for samfundets udvikling både lokalt, i Danmark og i verden. 

”Turismen er central i Danmark. Turisme skaber omsætning og arbejdspladser i mange danske kommuner og for mange almindelige danskere. Det gælder også for København. Jeg ser med stor interesse på Wonderful Copenhagens nye helhedsorienterede turismestrategi for hovedstaden. Det er vigtigt, at vi har fokus på helårsturismen på miljømæssig, økonomisk og socialt bæredygtig vækst og på at fastholde og styrke dansk turisme i fremtiden, ” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin

Turisme står for næsten 8 procent af de globale CO2-udledninger, og antallet af internationale ankomster verden over forventes at nå 1,8 milliarder i 2030.

Turismen bliver ofte anklaget for at prioritere de besøgende højere end de lokale og kortsigtede gevinster højere end klimaet. Men turismen er en kraftfuld ressource, der kan og skal være en del af løsningen snarere end problemet. Og med den forventede betydelige vækst i rejser verden over kræver det, at branchen gentænker sit formål, og hvordan den måler sin indvirkning.

På den baggrund lancerer Wonderful Copenhagen sin nye strategi frem mod 2030. Strategien hedder ‘All Inclusive’.

”Vi er nødt til at se i øjnene, at turisme efterlader et negativt CO2 aftryk og bidrager til de klimaforandringer, som vi arbejder for at bekæmpe.

Men turismen bidrager også med langt mere positiv værdi, end hvad man kan læse ud af beskæftigelsestal og økonomiske rapporter. Med All Inclusive-strategien vil vi synliggøre turismens faktiske bidrag til samfundet og verden. De positive sider skal styrkes og de negative aspekter skal målbart mindskes, siger Jens Kramer Mikkelsen, Bestyrelsesformand Wonderful Copenhagen.”

Den nye strategi har tre specifikke mål for hovedstadens turisme: at sætte fart på den grønne omstilling, skabe berigende møder og varig værdi samt skabe større socioøkonomisk værdi for endnu flere.

Som en del af de grønne ambitioner har Wonderful Copenhagen udviklet et klima-roadmap, der viser, hvordan hovedstadens turisme skal opnå specifikke reduktioner af turismens Co2-udslip i henholdsvis 2030 og 2035 og opnå C02-neutralitet (net zero) senest i 2050. Målene inkluderer nøglefaktorer som flyrejser, der normalt ikke tages med i lignende beregninger.

”I Københavns Kommune arbejder vi benhårdt på at blive klimaneutrale og på sigt klimapositive. Derfor er jeg rigtig glad for, at Wonderful Copenhagens nye strategi bl.a. sætter fart på en bæredygtige omstilling af turismen, der er et utrolig vigtigt erhverv med stor betydning for vores by og arbejdspladser, siger overborgmester i København, Lars Weiss.”

Mens Wonderful Copenhagens nye strategi sætter en klar retning for hovedstadens turisme, er håbet, at den også kan inspirere andre destinationer. Et vigtigt første skridt et at blive bedre til at måle og forstå den samlede påvirkning af turismen. Alt inklusiv.

“Når vi i dag taler om og måler effekterne af turisme, inkluderer de langt fra alt. Hvis vi vil have, at turisme skal være en nøglefaktor for positiv forandring lokalt og globalt, skal vi også inkludere negative faktorer som pres på lokalsamfund og CO2-udledninger fra transport. Men vi skal også se på alle de positive faktorer som kulturelle interaktioner, læring, tolerance og bredere socioøkonomiske effekter. Og så skal vi sætte mål for, hvordan vi reducerer de negative sider og styrker de positive” siger Mikkel Aarø-Hansen, CEO for Wonderful Copenhagen.

Den nye strategi er udarbejdet i samarbejde med Wonderful Copenhagens flere hundrede samarbejdspartnere, med inddragelse af eksperter og en lang række kerneinteressenter, herunder borgere, og hviler på et solidt fundament af nyeste viden.

Wonderful Copenhagens strategi – “All Inclusive” – i korte træk:

• Wonderful Copenhagen definerer All Inclusive-turisme som en ny måde at måle turismens effekt på.

• Den overordnede vision er, at turisme skal gøre verden til en bedre destination.

• Wonderful Copenhagens mission er at sikre, at din rejse til København skaber en bedre verden, end hvis du blev hjemme.

• Strategien har tre overordnede mål, 14 benchmarks og 36 handlinger. De overordnede mål er:

  1. Turismen i hovedstaden skal sætte fart på den grønne omstilling lokalt og globalt.
  2. Turismen i hovedstaden skal skabe berigende møder og varig værdi.
  3. Turismen i hovedstaden skal skabe større socioøkonomisk værdi for flere.

• Wonderful Copenhagen arbejder på at reducere absolutte CO2e-udledninger fra Københavns turisme med henholdsvis 27% og 37% i 2030 og 2035 i overensstemmelse med videnskabelige anbefalinger for at opfylde Paris-aftalens 2-graders mål. Målet er at være klimaneutral (net zero) senest i 2050.

• Strategien vil blive fulgt op af en klimaplan, der inkluderer delmål for, hvordan 2030-klimamålet kan opnås.

• Som en del af handlingsplanen vil Wonderful Copenhagen etablere specifikke mål for at øge antallet af besøgende, der kommer til hovedstaden med transportmidler med lavere CO2-udledninger end fly, eksempelvis tog.

  • I 2030 skal 3 ud af 4 af hovedstadens internationale besøgende opleve, at deres besøg har inspireret dem til at ændre deres livsstil, arbejde eller andre aktiviteter i en mere bæredygtig retning.
  • I 2030 sigter Wonderful Copenhagen mod at øge den gennemsnitlige opholdslængde med 30% sammenlignet med 2023. Dette kan reducere CO2-udledninger fra transport, samtidig med at det efterlader et positivt økonomisk aftryk på destinationen. 
  • Gennem turisme sigter Wonderful Copenhagen mod at gøre hovedstaden til et mere attraktivt sted året rundt for både beboere og besøgende, hvilket skaber større socioøkonomisk værdi.
  • Strategien har sat et mål om, at borgere og lokale interessenter i hovedstadsregionen i stigende grad vil se turisme som en positiv indvirkning på den lokale økonomi, bylivet og byudviklingen i 2030.
  • Strategien har sat et mål om, at turisters lokale kulturforbrug vil stige med 30% sammenlignet med 2023 i 2030.
  • Wonderful Copenhagen har ingen vækstmål for højsæsonen, men vil fokusere på at øge turismen uden for sæsonen.
  • Wonderful Copenhagen har udviklet et nyt turismekompas, The Copenhagen Compass. Et kompas med seks koordinater, der repræsenterer de vigtigste komponenter af den bredere værdi, som hovedstadens turisme har et unikt potentiale til at skabe, og som Wonderful Copenhagen derfor vil navigere efter i sine analyser og handlinger i fremtiden.
  •  

LÆS MERE OM STRATEGIEN HER