MeetDenmark logo
MDK - Salling Rooftop

Klimaregnskab

Foto: Frame & Work

Udviklingsforløb med fokus på data og dokumentation inden for bæredygtighed.

Data og dokumentation er afgørende for virksomheders rejse i en mere bæredygtig retning. Men hvordan kommer man i gang? MeetDenmark har i samarbejde med Partnerskabet for bæredygtig turismeudvikling afholdt et forløb for udvalgte virksomheder, med fokus på at beregne og nedbringe virksomhedernes egen CO2-udledning . Forløbet skal inspirere endnu flere inden for mødeturismen til at komme i gang med klimaarbejdet.

Når man arbejder med bæredygtighed i turismebranchen, vil der naturligt være et stort fokus på værdikæden. Store dele af CO2-udledningen vil stamme fra virksomhedernes værdikæder, som ofte består af en lang række leverandører, forskellige aktiviteter og produkter. Derfor kræver etableringen af klimaregnskab og handleplan et grundigt kendskab til metode og datahåndtering.

For at understøtte erhvervs- og mødeturismen i den grønne omstilling, har MeetDenmark gjort det muligt for 15 virksomheder at få styr på virksomhedens CO2-aftryk gennem et skræddersyet rådgivningsforløb. Erfaring og resultater fra forløbene formidles bredt ud i branchen, bla. via cases og webinarer (on demand).

Forløbene
Gennem forløbene har de deltagende virksomheder opbygget viden om udarbejdelsen af klimaregnskaber samt udviklet konkrete handlingsplaner med tilhørende reduktionsmål og -potentialer. Derudover har forløbene klædt virksomhederne på til at kommunikere om deres bæredygtighedsarbejde i overensstemmelse med forbrugerombudsmandens retningslinjer.

 

Gennem forløbene har de deltagende virksomhed fået:  

  • Et overblik over virksomhedens CO2-udledning og klimaaftryk med afsæt i internationale standarder.
     
  • Viden om virksomhedens muligheder for at reducere CO2-udledningen og vejledning i at udarbejde en handleplan.
     
  • En forståelse for de vigtigste begreber, koncepter og trends i den grønne omstilling.
     
  • Løbende sparring med eksperter på området rettet mod virksomhedens konkrete udfordringer og behov.
     
  • Erfarings- og vidensdeling på tværs af virksomheder, som ønsker at arbejde med den grønne omstilling.
     
  • Muligheden for at fortælle deres historie og kommunikere om deres rejse.  
     
  • Vejledning i forbrugerombudsmandens retningslinjer for miljømarkedsføring.

Forløbene drives af MeetDenmark i samarbejde med VisitAarhus, Wonderful Copenhagen, Destination Nord og Destination Fyn. Projektet er en del af Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling og støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Der er lukket for ansøgninger.