MeetDenmark logo
MDK - Hotel Babette facade

Data er et must i arbejdet med bæredygtighed

Foto: Guldsmeden Hotels

Hos Guldsmeden Hotels er data blevet en vigtig brik i arbejdet med bæredygtighed. Både når hotelkæden taler med samarbejdspartnere, men også når de kommunikerer med gæsterne.

Guldsmeden Hotels har arbejdet med bæredygtighed, lige siden hotelkæden åbnede 1999. Og i dag bliver ingen beslutning truffet, ingen produktion påbegyndt, og ingen proces indført, uden at bæredygtighed er tænkt ind.

”Arbejdet med bæredygtighed er en grundtone i virksomheden, og det har det altid været. Vi har eksempelvis stadigvæk møbler fra 1999, da vi startede det første hotel, for der er ingen grund til at smide noget ud, som vi kan bruge igen,” siger Kirsten Aggersborg, Bæredygtigheds- og kommunikationschef, Guldsmeden Hotels.

Guldsmeden Hotels opnåede i 2010/2011 Green Globe-certificeringen – kædens første certificering. Det tog ni måneder at gennemgå den grundige certificering, og hotelkæden lærte en masse. Siden den første Green Globe-certificering er Guldsmeden Hotels også på egen-drevne restauranter blevet certificeret med det økologiske spisemærke i guld, som gælder for restauranter med over 90 procent økologisk mad og drikkevarer, og med Green Key, en certificering for hoteller.

Certificeringer er ikke nok
Men siden 1999 er der sket meget, og i dag er der et helt andet behov for at kunne dokumentere sit arbejde med bæredygtighed.

”Den tid er forbi, hvor vi kan gå og snakke om, at vi har ø-mærket på vores for eksempel morgenmad. Der er efterspørgsel på data og i meget høj grad fra de virksomheder, som gerne vil tegne firmaaftaler med os. De har behov for at vide, hvad CO2-aftrykket er pr. gæst pr. overnatning. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme i detaljer på de hoteller, hvor vi har pool eller spa, og hvor det er et tilvalg. Hvad er en overnatning plus morgenmad? Hvad er en overnatning alene? Hvad er en overnatning plus morgenmad og plus spa? For så kan virksomhederne vælge til eller fra i forhold til deres firmaaftaler,” siger Kirsten Aggersborg.

Derfor er Guldsmeden Hotels i fuld gang med data-arbejdet. De har lavet en aftale med Klappir, som er en platform, der kan hjælpe med at indsamle data på tværs af en virksomhed. Målet er at kunne følge med i alt fra energiforbrug til madspild og bruge det både internt og eksternt i arbejdet med bæredygtighed.

Et eksempel er affaldssortering, hvor Guldsmeden Hoteller får data på de forskellige typer affald samt hvor meget restaffald, der er tilbage.

”Vi ligger på 68 procent restaffald lige nu. Det synes vi er for højt. Vi skal blive bedre til at sortere,” siger Kirsten Aggersborg.

Detaljegraden er ret stor i tallene for affaldssortering, og kæden kan måle på, hvor meget madspild der er fra buffeten, fra produktionen af mad og fra a la carte-restauranterne. Og de kan få data på, hvor meget kaffegrums der bliver genereret.

MDK - Guldsmeden Hotels Affalds sortering

Foto:Guldsmeden Hotels

Investering i vandcirkulation betaler sig
Et andet sted, hvor Guldsmeden Hoteller også måler på forbruget, er i bruseren. På mange af hotellets værelser er der installeret Orbital-brusere, som kan måle det nøjagtige vandforbrug. Men det smarte ved Orbital-bruserne er ikke kun, at de kan måle vandforbruget – de renser nemlig vandet og genbruger det, så vandforbruget er væsentligt lavere end ved en normal bruser.

”Det er en besparelse på mellem 50 og 70 procent i forhold til en normal bruser. Vi regnede ud, at bruserne havde tjent sig selv ind på lidt over to år – og der havde vi ikke taget energibesparelsen med. Så det er penge på bundlinjen, og det er vand, der bliver sparet,” fortæller Kirsten Aggersborg.

MDK - Orbital shower

Orbital bruserne der måler vandforbruget og renser og genbruger vandet. Foto:Guldsmeden Hotels

Men selv om bruserne genererer en stor besparelse, bliver de kun sat op på nyetablerede værelser, eller hvis en bruser går i stykker. Og der er vi tilbage ved det med bæredygtighed i DNA’et.

”Noget af det første, vi lærte, var, at du ikke må smide noget ud, som dur. Hvis du smider det ud – de ressourcer der skal bruges på at nedbryde det og fremstille noget nyt – det er ikke bæredygtigt. Så noget af det, der har sat sig fat i pandelappen, er, at vi ikke må smide noget ud før det er brugt op,” siger Kirsten Aggersborg.

Indsamling af data er ikke altid lige let
At arbejde så detaljeret med data er ikke bare nyt for Guldsmeden Hotels. Det er også nyt for mange andre i branchen. Derfor har Guldsmeden også mødt udfordringer, når de har spurgt til data fra deres leverandører. Mange arbejder nemlig, ifølge Kirsten Aggersborg, med gennemsnitsdata og ikke med data for den enkelte kunde.

”Vi vil have vores konkrete data pr. hotel, og det er lidt op ad bakke. Det er ikke, fordi, de ikke vil, men det er også nyt for dem. Alle ringe i vandet er i gang med en læringsproces i det her” siger Kirsten Aggersborg.

Derfor har Guldsmeden brugt meget energi på at skaffe lige præcis den data, som de har brug for, for at det er tilpasset deres behov.

Hvordan bruger man så data?
Når man så har skaffet en masse data, kommer det store spørgsmål – hvordan skal vi bruge det, og hvordan skal vi kommunikere det? Hos Guldsmeden Hotels er planen, at det både skal bruges internt, men også eksternt til både samarbejdspartnere og kunder.

Internt vil Guldsmeden lave månedsrapporter, så de ansatte kan følge med i udviklingen på de enkelte hoteller. Men ifølge Kirsten Aggersborg ligger der stadig et stort arbejde i at finde ud af, hvordan data skal præsenteres, så det også bliver brugbart.

MDK - Computer

Der bliver arbejdet i Klappir, som er en platform, der kan hjælpe med at indsamle data på tværs af en virksomhed.Foto:Guldsmeden Hotels

Anvendeligheden er vigtig, da data har stor relevans. Vi skal bruge informationerne til kontinuerligt at blive bedre, forbruge mindre og til at skabe den bedste oplevelse og hverdag for vores gæster og kolleger.

Men data bliver også brugt i kommunikationen med kunderne. For eksempel har Guldsmeden eksperimenteret med en konkurrence, hvor gæsterne konkurrerede om, hvilket hotel der kunne generere mindst madspild. Og lige nu overvejer Guldsmeden Hotels, om for eksempel vandforbruget skal være en del af gæsternes faktura, så de kan se, hvor meget vand de har brugt under deres ophold.

Ifølge Kirsten Aggersborg er der en god grund til at bruge kræfter på at gøre sine gæster opmærksomme på, at man arbejder målrettet med bæredygtighed.

”For nogle år siden lavede Alexandra Instituttet en undersøgelse på nogle af vores hoteller, hvor de kiggede på, om gæsterne tog noget med sig hjem, når de havde haft en bæredygtig overnatning. Og alle tolkede det som en ekstra grad af omsorg. Det gjorde mig en smule rørt. De fik, hvad de havde betalt for, og så fik de noget ekstra oveni, som de tolkede som omsorg. Så på den måde tænker jeg, at vi får noget ud af det,” siger Kirsten Aggersborg.

Guldsmeden Hotels giver også gæsterne mulighed for at kommentere hotellernes indsats, og hvordan de kan forbedre sig.
 

Særlige bæredygtighedsindsatser
Alle sengelinned og håndklæder er GOTS-certificeret, Fairtrade og fremstillet af økologisk bomuld blandet med genanvendt polyester, og er resultatet af et samarbejde mellem Guldsmeden, Beierholm Textiles og Elis.

Guldsmeden Hotels har reduceret deres antal leverandører til én hovedleverandør, hvilket reducerer antallet og hyppigheden af leverancer og og i sidste ende sparer CO2. Denne ene store leverandør, Aarstiderne, har en no-fly-politik for alle deres fødevarer, hvilket giver Guldsmeden Hotels sikkerhed for, at de ikke serverer mad, der er blevet fløjet ind.

 

3 gode råd til andre, der overvejer at gå i en mere bæredygtig retning
 

  1. Sæt ambitionsniveauet højt. Hvis du har sat barren højt, så kommer du automatisk til at investere så meget af dig selv og din tid i det, at du oparbejder en passion for det. Du kommer aldrig til at sige, at nu er jeg done. Og så er det meget sjovere, hvis du synes, at det er sjovt.
     
  2. Brug humor og ikke den løftede pegefinger. Folk har ikke lyst til at bo på et hotel for at få dårlig samvittighed.
     
  3. Udnyt alle de interne ressourcer der er. Den nye generation kan holde os i ørerne. Både den måde de arbejder på og så langt de er i forhold til hvad der er rigtigt og forkert. Hvis får en ny i receptionen så hav en åben dialog og underkend ikke de unge. Og hav en platform hvor de kan kommunikere og give dig deres input. Inddrag hele organisationen og give mulighed for input.

Fællesskab er vigtigt
Guldsmeden Hoteller har et stort fokus på at bidrage til, at flere i samfundet får det godt. Derfor dedikerer Guldsmeden deres cykeludlejningsgebyrer til Get2Sport under Danmarks Idrætsforbund, som så uddeler gratis sportsmedlemskaber og penge til udstyr til trængende familier.

MDK - Get2Sport

Foto:Guldsmeden Hotels

Om Guldsmeden Hoteller
Guldsmeden Hoteller startede i 1999 i Guldsmedgade i Aarhus og siden er antallet af hoteller vokset, så Guldsmeden nu findes i Danmark, Tyskland, Norge, Island og Indonesien. Hotelkæden er ejet af Sandra og Marc Weinert og henvender sig til rejsende, der søger et behageligt og miljøbevidst ophold.
Guldsmeden har forpligtet sig på at give gæsterne et ophold med så lidt negativ miljøpåvirkning som muligt, samtidig med at de bidrager til den fælles viden om bæredygtig praksis i den daglige drift. 

MDK - Hotel Carlton facade

Foto:Guldsmeden Hotels