Motes til tourismXlab

Turisternes brugerrejse

Foto: Motes

Det er vigtigt at have fokus på de rejsendes brugerrejse for at påvirke dem gennem de rette kanaler på de mest fordelagtige tidspunkter. 

Mange steder er der nu færre hænder og små marketingbudgetter, så det er endnu vigtigere end nogensinde at arbejde fokuseret med sin indsats for at få gæsterne tilbage. Brugerrejsen som metode er interessant, når du skal zoome ind på den oplevelse, dine gæster har af at anvende og interagere med dit produkt eller din service. Her har vi særligt fokus på turistens brugerrejse. 

Hvis du ikke findes på Google, så eksisterer du ikke for en potentiel turist. Så stor magt har Googles platforme fået i både inspirations- og informationssøgningen hos rejsende.  
Nutidens turister er i stigende grad online under ferien, hvilket i høj grad skyldes tilgængeligheden til nettet via smartphones. Smartphonen er på kort tid blevet det helt centrale redskab til at søge information, oplevelser og spisesteder mv., både før, men i høj grad også under rejsen, hvor mobile enheder tjener som en concierge, guide og rejsefælle for rejsende. 

Turistens brugerrejse består dog både af digitale og offline interaktioner før, under og efter besøget. Nogle målgrupper er mere digitale end andre, og arbejdet med brugerrejsen vil gøre, at du kan tage nogle bevidste valg om, hvilke kommunikationskanaler og services, der skal satses på.  

Turistens digitale rejse 

På baggrund af generel viden om turisternes digitale adfærd, udarbejdede VisitDenmark i 2014 en model baseret på OMDs ECO-system. Det er en generel model, som ikke skal forveksles med dybdegående brugerrejser (Customer Journey Maps). VisitDenmarks model kan fungere som en god forståelsesramme for, hvilken fase en turist typisk gennemgår ifm. en rejse. 

Særligt til kultur- og oplevelsessteder 

I samarbejde med Epinion har Wonderful Copenhagen lavet en analyse, der kigger nærmere på brugerrejsen for den internationale kulturbesøgende. Her får du meget specifik viden om brug af kanaler før, under og efter et besøg.  
 

  • Anbefalinger fra venner og familie (og lokale) er afgørende for valg af oplevelse 

  • Digital tilstedeværelse på Googles platforme er afgørende  

 
Læs hele rapporten her