Forretningsudvikling og innovation i turisme

TourismX-projektet lægger gratis bog om innovation under juletræet

12/18/2020
Foto: Jakob Christian Ipland

Baseret på Wonderful Copenhagens og Dansk Kyst- og Naturturismes fællesprojekt TourismX har de tre universiteter, der deltog i projektet, udgivet en læringsbog om forretningsudvikling og innovation, der blandt andet indeholder bidrag fra Wonderful Copenhagen.

2020 har været den helt store disrupter i dansk turisme. Sidste år ved denne tid kiggede vi ind i en fremtid, hvor de mange rejsende ønskede nye oplevelser og digitale løsninger. Så kom COVID-19 med nedlukninger og en lang række restriktioner og udfordringer, der kun har styrket behovet for at gentænke oplevelser, forretningsmodeller og ikke mindst de digitale tilbud.

Derfor er vi i Wonderful Copenhagen glade for at have bidraget til en ny læringsbog om innovation i dansk turisme, der er skrevet med udgangspunkt i cases fra TourismX, der er et fælles innovationsprojekt fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Wonderful Copenhagen.

Denne bog folder udfordringer i dansk turisme ud og ser disse i et internationalt perspektiv. Den analyserer, hvordan virksomhederne arbejder med innovation, og hvordan man kan forstå den nyeste udvikling i turismen både i praksis og teori.

Bog tager afsæt i cases fra TourismX

Det nationale projekt TourismX blev i 2018 skudt i gang i bedste X-factor stil med auditions over hele landet, hvor virksomheder pitchede deres projekter og udfordringer, og de bedste 46 blev udvalgt til at gå videre til et innovationsforløb. I Hovedstaden gælder det blandt andre Luggage Hero, MTB-Tours, Motes og mange andre, der på innovativ vis, udvikler og kobler deres løsning til en turismevirkelighed.

Det er disse 46 cases, der nu danner grundlag for læringsbogen, som er lavet med indhold fra de tre deltagende universiteter, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet og med turismeforsker Anne-Mette Hjalager som redaktør.

Bogen tæller en række bidragsydere herunder Wonderful Copenhagens Jakob Christian Ipland, der selv var ansvarlig for at drive TourismX i hovedstaden og på Sjælland og er medskribent på kapitlet ”Turismeentreprenører kan ikke puttes i kasser,” der kigger på hvem iværksætterne er, og hvordan man kan arbejde sammen med dem.

Fokus fortsætter med Kickstart Innovationen 

Projektet TourismX blev afsluttet i 2020, men Wonderful Copenhagens indsats for at styrke innovationen i dansk turisme fortsætter. Lige nu kører projektet Kickstart Innovationen, der fokuserer på at accelerere digitale løsninger til turismebranchen, så de hurtigere kommer på markedet. Et projekt, der tager afsæt i de mange læringer fra TourismX.

Bogen ” Forretningsudvikling og innovation i dansk turisme” er primært rettet mod uddannelsesinstitutioner og forskere, men vil også give destinationer, der arbejder med udvikling et værdifuldt overblik. E-bogen kan hentes gratis på Wonderful Copenhagens hjemmeside, mens en fysisk udgave kan købes hos boghandlere.  

Hent bogen

Bogen ligger gratis tilgængelig på Wonderful Copenhagens hjemmeside, som en del af TourismX toolkitet, der er en værktøjskasse til turismeerhvervet.

Hent bogen, der ligger som en del af TourismX-toolkitet.

Foto: Giuseppe Liverino