Gå til indhold
Kalkgrube

Mønsted Kalkgruber

Foto: Mønsted Kalkgruber

Nye flows og crowd management ved wayfinding og målrettede aktiviteter

Mønsted Kalkgruber er en midtjysk turistattraktion, der indeholder verdens største kalkgrube, et kalkværk, et stort naturområde og museum. Attraktionen tiltrækker både nationale og internationale gæster.

Mønsted Kalkgruber har i Kickstart Kulturturismen udviklet konceptet "Gå på opdagelse". Dette indebærer at besøgende med børn i alderen 4-12 år får udleveret en række samlekort med fem forskellige historier, der leder til forskellige gruber og udendørs arealer. Gæsterne starter ruten på forskellige steder og vil dermed også gå forskellige ruter rundt på Mønsted kalkgrubers område.

Mønsted Kalkgruber fortsætter som Kultur-Test-Lab i Kickstart Kulturturismen 2022, hvor de skal arbejde videre med deres koncept "Gå på opdagelse."

 

UDFORDRINGEN

Grundet restriktioner om begrænsede forsamlinger under COVID-19, ønskede Mønsted Kalkgruber at arbejde med en løsning, der spreder gæsterne på det store areal der er tilknyttet Mønsted Kalkgruber. Dette var med henblik på at følge de daværende krav og for at skabe en tryg oplevelse for de besøgende. 

 

PROCESSEN

Mønsted Kalkgruber undersøgte muligheden for at guide gæsterne ved hjælp af wayfinding og skabelsen af målrettede aktiviteter, der har til formål at skabe nye ruter i attraktionen. Dette var med henblik på at undgå, at alle gæster går samme rute og dermed undgås at store menneskemængder samles på mindre områder.

Udviklingen af konceptet foregik under inspiration af pokémon-kort og andre samlekort. Kortene indeholder et portrætter af personer, der har været tilknyttet historien bag kalkgruberne. Gæsterne følger disse historier via kortene og oplevelsen ledsages ligeledes af nudging på selve stedet som en slags skattejagt. 

 

RESULTATER

Mønsted Kalkgruber gennemførte kvalitative interviews og en spørgeskemaundersøgelse med de besøgende, som fik udleveret samlekortene ved billetsalget. Denne undersøgelse viste at 60% af de besøgende ikke følte at der var for mange mennesker samlet på arealerne. Derudover svarede flere af respondenterne at de så nye områder af Mønsted Kalkgruber, som de ikke havde set før, samt at de fik ny information. Blandt interviewene svarede nogle af respondenterne at det var spændende at lære om det historiske perspektiv af kalkgruberne. 
Alle respondenter svarede at samlekortene gjorde deres oplevelse i Mønsted Kalkgruber bedre. 

Se casefilm om Mønsted Kalkgruber som Kultur-Test-Lab her: 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
Aktiviteter
KULTUR-TEST-LABS
M/S Museet for Søfart
Afholdte webinarer
Gangbro på SMK med turister
Rapporter om kulturgæsten

Get Social: